vrijdag 2 januari 1970

Mijn vader

Mijn vader, Johannes Balte (Jan) Breurkes, wordt op 9 juni 1902 in Den Haag geboren.
Hij is kleermaker/coupeur. Op 24-5-1933 trouwt hij met Adriana Cornelia Zuidwijk, geboren op 9-9-1902 in Den Haag en op 22-9-1933 krijgen ze een dochter, Adriana Cornelia Breurkes.


   
Begin '34 verlaat hij vrouw en kind. Op 2-4-1935 gaat hij in Haarlem wonen, waar hij midden '36 mijn moeder leert kennen. Ze vestigen zich op 28-4-1937 in Haarlem, Mr. Cornelisstraat 100, maar op 4-5-1937 vertrekken ze naar Den Haag, Achterom 42II, waar op 16-11-1937 mijn broer Johannes Balte (Hans) wordt geboren. Omdat Adriana Cornelia niet wil scheiden en mijn ouders dus niet kunnen trouwen krijgt Hans (en wij later ook) de achternaam van mijn moeder, Waterman. 

    
Mijn ouders in Brussel, waar ze waarschijnlijk het graf van mijn grootmoeder bezoeken. Het moet in 1937 geweest zijn, want mijn moeder is in verwachting van Hans. 
Ze verhuizen op 25-6-1938 naar Hilversum, Spuisteeg 1, waar mijn vader zich als kleermaker vestigt. 
In 1941 wordt hij lid van de N.S.B. Hij bezoekt vergaderingen en verricht administratief werk, zoals het versturen van oproepen e.d. Hij colporteert tweemaal met 'Volk en Vaderland'. In februari 1945 nemen mijn ouders de trein naar Enschede. Ik herinner me vaag dat we op het station de nacht hebben doorgebracht, zittend op de bagage en leunend tegen de muur. Hans was toen 7 jaar, ik 4½, Carla nog geen 2 en mijn moeder in verwachting van Karel. De volgende dag met de trein via Zwolle naar Groningen. We slapen 4 nachten in Groningen en krijgen dan een huisje toegewezen in Noordwolde, gemeente Bedum.
Op 17-4-1945 wordt mijn vader aangehouden, verhoord en overgebracht naar 'Kamp Crailoo' in Laren.
In een van de formulieren staan de 5 kinderen van mijn vader als volgt vermeld:

Adriana Cornelia
Johannes Balte, onwettig
Johanna Maria, onwettig
Carla Marijke, onwettig
Karel Peter, onwettig
Op 17-7-1945 wordt Karel geboren. Eind augustus gaat mijn moeder met ons terug naar Hilversum. We slapen een paar nachten in een kamer op de Beethovenlaan en krijgen dan een kamer in een groot huis op Sweelincklaan 18. Ik herinner me dat we mijn vader in Laren bezoeken, lopend over de hei met Karel - en Carla af en toe - in de wandelwagen. Het is warm weer, dus het moet in de zomer van ’46 geweest zijn. We hebben mijn vader – voor zover ik me kan herinneren – alleen achter het hek gezien.
De rechtszaak is op 18 september 1946. Zijn vrouw (Adriana Zuidwijk) is daarbij niet aanwezig. Zij hadden elkaar toen ruim 10 jaar niet meer gezien en haar adres was onbekend. De rechter oordeelt dat hij lang genoeg in voorarrest heeft gezeten en hij wordt de volgende dag vrijgelaten. Wel wordt hem (tijdelijk) het kiesrecht ontnomen. 
Adriana Cornelia en mijn vader scheiden uiteindelijk op 19-8-1950.

      
In 1963 trouwen Carla, Hans en ik en in 1964 vertrekt Karel (die op de Zeevaartschool in Amsterdam zit) voor een lange zeereis. De relatie tussen mijn ouders is zodanig verslechterd, dat mijn moeder begin september 1964 vertrekt en intern als huishoudelijke hulp gaat werken. Mijn vader blijft in Hilversum, Reigerstraat 13 wonen. Op 3 mei 1973 verhuist hij naar de Jupiterstraat 38 en op 19 oktober 1976 gaat hij samenwonen met mevrouw Honing op Berlagelaan 26. Hij overlijdt op 16 januari 1979 in Hilversum.

        
De laatste foto is met mevrouw Honing, in 1973 door Marcel genomen.

 
In juni 1984 word ik gebeld door Hans Nijhoff, echtgenoot van Adriana Cornelia (Jeannet) Breurkes. Helaas is zij in 1980 bij een verkeersongeluk om het leven gekomen. Zij hebben vier kinderen: Remy Tjark (15-3-1960), Erik Adriaan (15-2-1962, overl. 29-11-2016), Ralph Anne (21-9-1963) en Marjolein Cora (3-6-1971). Hans Nijhoff overlijdt op 20-5-1995.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten