donderdag 1 januari 1970

Mijn moeder

 
Links mijn moeder (met strik) met vlnr Johannes Wilhelmus Jozef, Hendrika Bertha, Hubertus Theodorus Jozef en Franciscus Wilhelmus Jozef Fennis (de eerste vier kinderen van Maria Sophia van den Dungen, halfzus van mijn moeder). Ze is hier ongeveer 16 jaar oud. Op de tweede foto is ze ongeveer 17 jaar oud en daarnaast staat ze met buren.

 
Het Achterom in Hilversum begin twintigste eeuw.
Mijn moeder, Bertha Waterman, wordt geboren op 11 november 1903 in Hilversum. Haar ouders zijn Gerrit Waterman en Klaaske Meijer. Ze wonen in Achterom 10, maar op 1-11-1922 verhuizen ze naar Laarderweg 96. Ze heeft een broer, Gerrit, en drie zusters, Bertha (jong gestorven), Klaaske (Sien) en Johanna (Annie). Mijn moeder is de jongste. Haar vader overlijdt op 11-1-1906, ze is dan ruim twee jaar. Tante Sien heb ik een paar keer ontmoet, de anderen niet. Haar broer is aannemer, maar als hij failliet gaat vertrekt hij naar Canada (Toronto). Mijn moeder is naaister. Als in de jaren twintig de andere kinderen het huis uit zijn zorgt ze voor haar moeder, die aan godsdienstwaanzin lijdt. Ze heeft wel eens verteld, dat haar moeder haar met een mes achternazat, omdat ze op zondag niet twee keer naar de kerk wilde. Haar moeder wordt op 8-4-1932 in het St. Mariagesticht in Noordwijk opgenomen. Annie is inmiddels getrouwd en wil in het ouderlijk huis wonen. Dus verhuist mijn moeder op 2-2-1933 naar Laren en op 10-3-1934 naar Amsterdam. 

 
       
Mijn moeder is lid van de Hilversumse Gymnastiek Vereniging en speelt mandoline. Hierboven staat ze met een fietsclub voor Hotel Het Gooiland in Hilversum.

 

Met vrienden en vriendinnen.

      
Eerst werkt mijn moeder intern als hulp in de huishouding. Later verhuist ze naar Haarlem, waar ze als naaister gaat werken. In 1936 ontmoet ze mijn vader en op 28-4-1937 gaan ze samenwonen op de Mr. Cornelisstraat 100. Op 4-5-1937 verhuizen ze naar Den Haag, Achterom 42II.
Hieronder mijn ouders in Brussel, waar ze waarschijnlijk het graf van mijn grootmoeder (moeder van mijn vader) bezoeken. Dat moet in 1937 zijn, want mijn moeder is in verwachting. Hans (Johannes Balte Waterman) wordt op 16-11-1937 in Den Haag geboren. 
Mijn vader is eerder getrouwd geweest, zijn vrouw wil niet scheiden, dus krijgt Hans (en wij later ook) de achternaam van mijn moeder. 

  

Mijn ouders verhuizen op 2-8-1938 naar Hilversum, Spuisteeg 1, waar mijn vader een kleermakerij begint.


                                              1961                                         1981 
                          
 
Links met vriendin Bé en Karel. Rechts in ons huis in Cotignac met Kim, de hond van Carla. Zij was met ma twee weken in Cotignac.

 
Rechts ma in Verpleeghuis Naarderheem in Naarden, waar ze op 27 juli 1985 overlijdt.
De laatste jaren was haar rechteroog gezwollen en ze kon er niet meer door zien. Er was in dat oog een bloedvat geknapt en daar was niets aan te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten