donderdag 8 januari 1970

1955-1957 Reigerstraat 13

Op 1 juni 1955 verhuizen we naar Reigerstraat 13. We krijgen vaste vloerbedekking (Jabo) en een stofzuiger! In de huiskamer hebben we een kolenhaard die elke morgen door ma met een gaspook wordt aangestoken. Er is geen warm water, alleen een koude kraan in de keuken en een op de overloop. De was wordt door ma in een wasketel gekookt, dan gespoeld, gemangeld en buiten opgehangen. In het begin gaan we in een teil in de schuur in bad. Later op zaterdagmorgen naar het badhuis op de Geuzenweg. 
Mijn ouders hebben elk een eigen slaapkamer(tje), Carla en ik slapen op één kamer en Hans en Karel op de overloop.

              

In juli 1955 haal ik mijn MULO-diploma. Ik ben dan nog 14 en je mag pas werken als je 15 bent. In de zomer verdien ik wat met oppassen op kinderen. En in september ga ik naar de huishoudschool aan de Larenseweg voor een cursus van een jaar. Met de meiden van de cursus gaan we een weekje naar Den Haag waar we uitstapjes maken, o.a. naar Scheveningen.


Maart '56 - met Rita Peer (collega bij Philips en zus van Letty) bij Anna's Hoeve - mei '57, daarnaast met Rita en twee andere collega's van Philips en op een feest bij een van de collega's van Philips. 

De huishoudschool boeit me niet en ik wil liever gaan werken. Van 9-11-1955 tot 31-12-1957 werk ik als administratieve kracht en typiste bij N.V. Philips' Telecommunicatie Industrie, Hilversum. 
En 's avonds (vier avonden per week, twee jaar lang) volg ik een secretaresse-opleiding aan de R.K. Middelbare Handelsavondschool, Hilversum.
Met pa ga ik een weekje bij tante Jopie in Den Haag logeren. We gaan met de fiets, maar hebben zoveel regen en tegenwind dat we op de brug bij Vinkeveen twijfelen of we wel door zullen gaan. We besluiten toch door te fietsen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten