zondag 4 januari 1970

1937-1945

  
Op 16 november 1937 wordt Hans (Johannes Balte) geboren in Den Haag, Achterom 42. Mijn ouders verhuizen met Hans op 25 augustus 1938 naar Hilversum, Spuisteeg 1 (achter Antiekhandel Ponthier, vrienden van mijn ouders) waar pa een Kleermakerij/Persinrichting begint.

    
Advertenties die pa tussen 1938 en 1942 in De Gooi- en Eemlander plaatst:

  
 
Ik word op 23 september 1940 geboren in Utrecht, in het Academisch Ziekenhuis, omdat dat gratis is. Voor ma niet zo prettig, omdat er behalve dokters en verplegend personeel ook studenten bij de bevalling aanwezig zijn. Mijn volledige namen zijn Johanna Maria en mijn roepnaam tot mijn 17e is Jopie. 

     

Carla (Carla Marijke) wordt op 10 april 1943 in Hilversum geboren.

         
  

We wonen in Spuisteeg 1 en gaan op school op de Sint Annaschool op de Groest.
Ma vertelt later dat ik, toen ik een jaar of vier was, met een stok tegen de poten van het paard van de schillenboer heb geslagen. Het paard heeft me vervolgens in mijn arm gegrepen. Volgens ma zag mijn arm er behoorlijk toegetakeld uit, maar dat is allemaal bijgetrokken. Wel heb ik altijd een bult op mijn arm gehouden en jarenlang voelde ik af en toe even een stekende pijn.
De kleermakerij is inmiddels failliet en we moeten het huis uit. We nemen de trein naar het noorden en komen terecht in Noordwolde, gemeente Bedum. Daar wordt op 17 juli 1945 Karel (Karel Peter, genoemd naar oom Karel) geboren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten